Laurentiu Dologa, o forma fara fond

laurentiu dologa

Rar mi-a fos dat sa citesc in presa romaneasca un articol de opinie atat de gaunos si rupt de adevar  precum cel aparut in publicatia ziare.com sub semnatura lui Laurentiu Dologa. Istoric in devenire, acesta incearca sa faca o analiza a situatiei economice lamentabile a acestui popor, si ratacind serios pe aratura biblica declara in mod surprinzator Ortodoxia ca fiind cauza falimentului material in societatea romaneasca. Incercand a diseca putreziciunea acestui text ma vad nevoit sa punctez din articol cateva repere pe care “avizatul” in ortodoxie Laurentiu Dologa ni le serveste drept adevaruri, in timp ce adevarurile le ignora cu buna stiinta – mi-e greu sa cred ca nu le cunoaste daca s-a apucat sa scrie despre ele. Le enumeram si le combatem aici, articol e plin de divagatii de la un capat la altul :

1. Ortodoxia promoveaza la nivel de individ un sistem de valori care converg toate catre iubirea divinitatii si a omului in general (de la aproapele pana la vrasmas), avand ca temelie credinta in Dumnezeu, valori care trebuiau preluate de societatea umana ca fiind definitorii pentru existenta, progresul si prosperitatea unei societati indiferent de forma de organizare (socialism, comunism, capitalism, etc). De aici si pana la educarea individului si insusirea valorilor morale de catre om constatam lipsuri cronicizate care duc intr-un  final la falimentul moral al societatii provocand implicit prabusirea ei economica si sociala. Ca o concluzie, indepartarea de valorile Ortodoxiei insemneaza falimentul moral, decadere economica si implicit moartea. Laurentiu Dologa o face lata inca din titlu referindu-se la bunastarea burtii, el afirmand in mod surprinzator “Ortodoxismul romanesc: Motivul inapoierii noastre”. In opinia lui o societate umana poate fi cladita pe ura in loc de iubire? Sunt oare opusul poruncilor adica minciuna, furtul, crima, avortul, desfranarea, adulterul si invidia, temelia unei societati? Nu Dumnezeu ci omul este cel ce perverteste societatea in care traieste, prin neascultare!

2. Afirmand ca “romanii s-au nascut ortodocsi” autorul propteste decis, perpendicular, oistea in gard demonstrand cat este de paralel in materie de credinta ortodoxa. Argumentand ca omul nu este liber in deciziile lui si ca predestinatia este de sorginte ortodoxa Laurentiu Dologa isi pica lamentabil examenul la Ortodoxie: ”Omul in sine nu are o vointa libera si nici macar nu-si apartine, pentru ca viata lui e in mainile lui Dumnezeu. Iar credinta in soarta, in ceea ce iti este scris, ramane pana astazi o trasatura fundamentala a poporului roman”Ar insemna ca omul nu poate sa discearna si sa aleaga liber binele de rau – care este o conditie a mantuirii – si ca oricum ar opta responsabilitatea alegerii nu ii apartine. Fals, oamenii nu sunt teleghidati prin viata de Dumnezeu, ei sunt lasati liberi sa-si decida mantuirea!

3. In contextul incompetentei sale doctrinare demonstrata anterior si implicit a neexperimentarii practice a trairii duhovnicesti, autorul loveste sec concluzionand: “Ortodoxia, o forma fara fond”. Adica daca tu n-ai inteles-o si nici n-ai trait-o, pentru tine personal e doar o forma fara fond. Oare nu trebuia mai intai sa o cunosti ca sa o poti desfinta? Reformulez: daca ai fi trait in Ortodoxie cu adevarat numai o clipa ai fi iubit-o toata viata si nu ai mai fi scris aberatii!

4. Apoi canonada groteasca antiortodoxa se dezlantuie: “la romani nu exista o credinta decat in masura in care exista o credinta a traditiei”, “experienta religioasa la romani nu a tinut niciodata de credinta”, “la romani nu a existat o interiorizare personala a credintei, precum s-a intamplat, spre exemplu, la protestanti sau la catolici” , autorul calca in toate strachinile posibile si imposibile. Culmea, habar nu are ca din contra, tocmai asta a facut Ortodoxia in comparatie cu Catolicismul care s-a implicat istoric in lupta pentru puterea statala prin Papa, cruciade si Inchizitie, asta provocand falimentul credintei catolice, urmat de reforma si spargerea unitatii crestine in mii de secte: Ortodoxia a sadit in sufletul omului dumnezeirea ca reper suprem. Ca unii dintre noi, printre care si autorul, nu se ne putem ridica daca nu in picioare macar in genunchi inaintea lui Hristos este exclusiv problema noastra.

5.Inca o abundenta de tampenii si punem punct oripilati: “Biserica Ortodoxa, refractara stiintei si ratiunii“, “intotdeauna a existat si va exista “o credinta, un Domn, un botez” incat orice efort meditativ sau intelectual nu-si are rostul“, “intr-o lume in care totul ramane constant si ramane vesnic acelasi, nu exista nevoie de schimbare” . Suntem tendentios acuzati de la vladica pana la opinca, de vesnica spalare pe creier si de respingerea noului in societatea romaneasca. Dar oare ortodocsii nu conduc masini, nu opereaza pe calculatoare, nu utilizeaza smartphone-ul? Ba da, in litera valorilor ortodoxiei, conducem o masina pentru deplasare nu pentru fala personala, calculatorul pentru informare nu pentru spart servere si smartphone-ul pentru comunicare nu pentru barfa. Alegem sa progresam ca oameni pe palierul normal al virtutilor umane utilizand toate descoperirile omului.

Trec repede peste divagatiile despre individul protestant unde spune ca el poarta responsabilitatea actiunilor sale inaintea lui Dumnezeu (tocmai ca nu, prin spargearea unitatii in credinta si conceptul ca orice ar face el e mantuit) si dezgustat de multe alte elucubratii vreau sa ma refer la concluzia Dvs incercand sa va explic ceea ce nu intelegeti la poporul roman cand afirmati ca : “De doua sute de ani ne intrebam de ce romanii au ramas in urma si de ce inca mai suntem in urma. Ortodoxismul nostru poate fi un raspuns, dar sa nu se inteleaga drept credinta in sine, ci felul in care am cautat sa o interpretam. In ea insasi, religia, nu este un factor daunator, nu este opiu pentru mase cum spunea Marx, ea poate vindeca, poate oferi confort. Problemele intervin in momentul in care omul si-o insuseste ca pe o identitate, cand se defineste pe sine numai prin acest lucru, cand uita ca omul nu este religia sa.”    Ca un veritabil strain de Ortodoxie ce sunteti si pentru ca la Dvs credinta din suflet este egala cu mancarea din stomac, va dezvaluiesc care este explicatia, foarte simpla dar pe care nu aveati cum s-o descoperiti dincolo de limita ingusta a mentalitatii ateiste si anume ca poporul roman este in urma cu 200 de ani ca dezvoltare materiala si inainte cu 200 de ani ca dezvoltare spirituala, tocmai pentru ca  imbratiseaza constient adevaratele valori, cele spirituale si nu cele materiale, traind in Ortodoxie. Dovada este ca in vestul catolic si protestant al Europei mult superior economic, pe care il adulati, credinta este muribunda iar valorile pervertite. Pai ce sa faca ei cu valorile? Sunt bune pentru ei si prostitutia, pedofilia, incestul, drogurile si homosexualitatea, important acolo este sa traiasca bine!

Concluzii la concluzii, doua la numar:

1.Laurentiu Dologa confunda flagrant educatia morala cu educatia profesionala. Ambele sunt absolut necesare pentru progres: prima creeaza un context – premisele –  iar cea de a doua este motorul activ al dezvoltarii . Demonstram aceasta afirmatie cu doua exemple negative etreme: un doctor necinstit, toba de carte, bine pregatit profesional care se deda la spaga face in societate tot atata rau cat un ministru cinstit dar incompetent profesional, amandoi isi aduc contributia negativa in societatea in care traiesc. E nevoie atat de competenta profesionala cat si de o morala sanatoasa.

2.Opiniile lui Laurentiu Dologa se adauga si ele – prin contestarea valorilor Ortodoxiei – la subminarea morala a societatii. Nu putem sa incheiem aceasta replica jurnalistica fara sa ne punem in mod legitim intrebarea: este Laurentiu Dologa un rebut moral al societatii sau doar un jurnalist incompetent?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>